Mwai Kibaki - Vald till Kenyas president!

Nu är äntligen valet i Kenya över, den sedan fem år tillbaka sittande presidenten,
Mwai Kibaki har blivit omvald.  Jag höll mer eller mindre på att trilla baklänges när jag hörde resultatet, jag var precis som människorna jag pratat med, helt övertygad om att Odinga skulle vinna.
"Presidentvalet blev det jämnaste någonsin. Enligt valkommissionens ordförande segrade Kibaki med bara drygt 230 000 rösters marginal över Raila Odinga - 4 584 721 röster mot 4 352 993".
Resten av artikeln finns på: http://www.expressen.se/nyheter/1.985478/mwai-kibaki-vald-till-kenyas-president

Givetivs blev jag väldigt nyfiken på hur det är i Kenya nu och av en slump fick jag tag i både Alva och Miahabu.
Det är givetvis oroligt nu, speciellt i slummen, det har varit stora rökmoln på himmelen, poliser skjuter och det är uppror. Det går för nuvarande inte att lämna skolan, även den kenyanska personalen bor där. Varför kan man fråga sig? Detta händer ju inte i Sverige. . Kenya är inte Sverige. Kenya är ett U-land och valet gick inte som väntat, varje dag har man kunnat läsa om undersökningar som pekat på att Raila Odinga ska vinna. Så blev inte fallet och efter som det skiljer så otroligt lite mellan rösterna ryktas det nu om valfusk. Det kan även hända att rösterna kommer räknas om . . .

Om en vecka åker jag hem till Kenya igen. Men jag är inte rädd. Inte det minsta faktiskt. På skolan är vi trygga och personalen har varit med om detta flera gånger tidigare, de vet när det är säkert och inte. Vi som har bott i Kenya visste att detta skulle hända och tids nog kommer allt lugna ner sig igen. . . Jag har valt att bo i Kenya, Det enda som gör mig lite orolig är hur det är med våra vänner i Kibera, husen ligger så tätt, vad händer om deras hus har brunnit ner?
Då de knappt har mat för dagen, hur skulle de kunna skaffa ett nytt skjul?


Fortsättning följer. . .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0