En månad kvar till val

Idag fick vi reda på att det inte bli något Women Aids Run,
de kan inte garantera deltagarnas säkerhet.

Om en månad är det val här i Kenya, något jag valt att inte skriva
om då jag vet att min familj i Sverige skulle bli oroliga. Som ni nog förstår
är inte valen här i Kenya samma som i Sverige. Ända sedan vi kom hit i Augusti har
folk åkt runt i bilar, gjort reklam för den nuvarande presidenten Kibaki och hans största motståndare Odinga.
vissa helger har vi inte kunnat komma in till stan på grund av demostrationer,
folk hoppar på bilar och liknande saker.

Det ryktas om att valet är värre än vanligt iår.  Antagligen kommer vi få hålla oss inne strax före,
men speciellt efter valet. Många har valt att boka om sina flygbiljetter och så vidare.
Många är glada att de ska hem över jul så de slipper vara här efter valet.
Personligen anser jag att samtidigt somdet är lite skrämmande med alla folkmassor och
spänningen som finns i luften,
är jag  väldigt glad över att få uppleva detta,
jag bor som sagt i Kenya och val här är lika självklart som i Sverige.

Politiken i Kenya skiljer sig markant från Sveriges.
Frågan är vem man skulle rösta på, den nuvarande presidenten
som köper röster för 400 ksh (=40kr) eller
Odinga som har döpt sin son efter Fidel Castro?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0