Mombasa, mitt paradis

Nu ska jag ta och uppdatera er om min semester. Många läsare vet nog redan att jag avgudar Kenya, Nairobi och internatet. Men Mombasa mina vänner. Det är paradiset på jorden. Det går inte att beskriva, Mombasa måste upplevas.

Resan dit tog 21 timmar, detta inklusive tåg, båt, buss och lite stopp.  Jag bodde tillsammans med fem goa brudar i en stuga cirka 200 meter från havet. Stugan var väldigt välstädad och fin när vi kom dit. Vi lämnade den med en myrstack i köket (nej, jag skojar inte. Bildbevis kommer). Så kan det gå när sex tjejer lever ihop.


Första dagen spenderades mest på stranden, och eftersom det var lördag blev det givetvis utgång på kvällen.  Vo hade bestämt oss för att ha en lugn skön semestervekca och rena våra kroppar från allt festande. Riktigt så blev det inte.


Andra dagen kom vi på att vi minsann skulle göra Pina Colada. Varsitt glas tänker kanske ni. Vi gjorde tio liter. Det blev inte riktigt som vi hade tänkt oss. Men här slänger vi inte bort sprit inte. Så det var bara att dricka på. Behöver jag ens nämna att jag aldrig mer kommer dricka Pina Colada?


Måndagen spenderade jag tillsammans med en fiskare och två brudar. Vi var iväg och snorklade i några grottor eller vad man ska kalla det. Givetvis var det hur häftigt som helst!


 Hela tisdagen befann vi oss på havet. Det var hur mysigt som helst. Vi såg massvis av delfiner. Jag hade sedan tidigare bestämt mig för att inte trotsa mig Haj skräck och istället för att snorkla runt mitt ute på havet, skulle jag minsann stanna på båten. Men icke sa Nicke.


Jag satte på mig simfötter och helt plötsligt befann jag mig i vattnet. Om jag tyckte tisdagens snorkling var lyckad, vet jag inte vad jag ska kalla detta. Vi snorklade omkring bland korallreven, såg hur mycket häftiga fiskar, växter, djur och snäckor som helst. Det var verkligen en helt annan värld under vattnet.  Jag vet inte hur jag kan beskriva det, men ni som har chansen, ta den!


Efter cirka en timma så blev jag påmind av min rädsla för vatten så jag och några andra bestämde oss för att simma tillbaks till båten själva. Vi fick order om att hålla oss intill korallreven eftersom det kan finnas hajar med mera på det djupa vattnet. På väg tillbaks hamnar vi lite bortanför korallreven. Och gissa vad jag ser då? En haj! Eller rättare sagt jag trodde jag såg en haj. Mitt hjärta slutade slå och tro mig, jag har aldrig någonsin simmat på snabbt (jag brukar vara känd för att jag simmar så långsamt, men nu jävlar skulle de ha sett mig).  "Det är väl självaste fan om jag ska bli uppäten av en haj på tillbaka vägen". Som tur var överlevde jag. Men resten av resan befann jag mig ombord på båten.


Onsdag innebar fest.  Det var ju trots allt sista dagen på vår semester. Torsdag morgon vittnade om att det blev lite väl mycket fest för min del. Kan ju inte påstå att jag var speciellt road av vår bussresa till färjan. Att jag aldrig lär mig.


För att sammanfatta semestern lite kort: Det har varit en underbar resa. Mombasa är helt klart den vackraste platsen jag någonsin varit på. Vi har redan planer på att återvända. Dagarna bestod mest av sol och bad (ja, jag är numera svart). Den långa tågresan var en upplevelse för sig, helt klart något utöver det vanliga. Men nästa gång blir det flyget.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0