FN i Nairobi

image439

I fredags var det äntligen dags att besöka FN: s lokaler här i Nairobi. Klockan ringde tidigt som fan, upp och hoppa! Hög kjol, vit t-shirt, kavaj, glasögon, målade ögonbryn resulterade i en väldigt proper klädsel och jag blev insläppt. Fittirackarn vilken hög säkerhet de har på FN, det var precis som på flygplatser, vi var tvugna att lämna in våra väskor och passen fick vi inte behålla så länge vi var på området.  


Vi vandrade igenom hela flaggången (193 flaggor), jag var stolt som en tupp när jag fick syn på Sveriges flagga. Titta, titta titta, Sverige!


Vi vandrade runt och besökte olika lokaler, lyssnade på folk som talade. Just denna vecka har det varit Model UN på FN: s område. Det är en så kallat FN rollspel där elever från olika länder deltar. Vilket land man ska representeras sker via lottning, en av våra gruppen hade äran att få vara självaste Ryssland som sitter i säkerhetsrådet med vetorätt. Jag hade gärna medverkat om det var på svenska, men som det flesta av er redan vet, är engelska inte min starka sida.


Hur gick det för dem som representerade Sverige? Först och främst gick de upp och talade mot pressfrihet, inte nog med det, de stöttade även Zimbabwes resolution om att ge pengar till dem. . . Fredrik Reinfeldt har fördömt Zimbabwes regering.


Dagen avslutades med att en av skolans elever blev utkastad från FN. Som sagt, är det väldigt viktigt att man är propert klädd. Sista dagen gjorde hon revolution och bar en egendesignad Kenya wants Peace tröja, direkt när hon varit uppe i talarstolen var det bara raka vägen ut ur salen. Pinsamt för henne, pinsamt för skolan, pinsamt för lärarna. Men på ett sätt är jag ändå lite imponerad, själv hade jag aldrig kunnat med att göra något sådant, förstöra för så många människor, men hon vågade i alla fall visa att hon är emot dresscode. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0