Läget i Kenya

Nu har jag precis haft Kiswahili lektion med Lazarus, vi passade på att diskutera läget och om vad han tror kommer hända. Igår när han hade varit på väg hem så tänkte han: "det verkar inte vara några demonstrationer idag". Strax efter det ser han röken och alla människor, polisen använde tårgas och alla bara sprang som galningar. "Jag sprang som en antilop", om det inte hade kommit en matato hade det gått riktigt illa berättade Lazarus. Det var nästan så att tårarna började rinna när han berättade detta, då tillägger han: när jag kom hem kunde jag inte sluta skratta. Det är så typiskt Lazarus. Fast jag hade säkert gjort detsamma, jag hade skrattat åt hur jävla sjukt det här är.


Många tror säkert att det bara är män som är ute och demonstrerar men så är inte fallet säger Lazarus, även kvinnor och barn är ute och de behandlas precis på samma sätt av poliserna. Han hade hört att ett flertal barn hade blivit skjutna i Kibera igår.  Jag såg själv bilder i tidningen idag när ett barn är på väg att få stryk av en militär, de visade även bilder på människor som hoppar på bilar och personer som går runt och tänder på bilar, hus, med mera.


Detta är så jävla sjukt. Jag befinner mig i Kenya, tjugo minuter i från allt och märker inte av något (okej, jag hör skott och ser människor sitta på lastbilsflak), sedan när jag öppnar tidningarna får man se ett helt annat Kenya. Hur ska detta sluta?


Jag frågade Lazarus och han säger att det kommer fortsätta så länge inte Kibaki och Odinga pratar med varandra och kommer fram till en lösning. Man tänker ofta: kan dem bara inte sluta? Men om Kibaki kommer undan med detta, så visar folket att det är accepterat att fuska och så kommer en annan person till nästa val och gör likadant igen. Lazarus berättade att både Kibaki och Odinga har fuskat, men Odinga gjorde det betydligt snyggare än Kibaki som valde att fuska i slutet vilket ledde till att allt blev väldigt uppenbart. Lazarus berättade om hur det var när den förra presidenten fuskade (det verkar jämt förekomma i de kenyanska valen) och sa att Kibaki borde tagit hjälp av honom för han var/är en mästare på att fuska.


 Jag frågade också om folk verkligen vill se någon av Kibaki och Odinga som president efter detta, han trodde folk egentligen skulle vilja ha !!!! men sedan han accepterade att bli vicepresident har han ju mer eller mindre ställt sig på Kibakis sida.


Det måste ske en lösning snart, det här är inte hållbart. Varken för kenyanerna eller oss på svenska skolan. Stämningen på skolan är väl inte på topp om man säger så, vi kan inte gå ut och så vidare, mig berör det inte för fem öre, men tänk då de som mer eller mindre suttit inne sedan jullovet började för över en månad sedan. Inte konstigt att folk klättrar upp på taket. . .


Jag vet inte vad som är bäst, eller vad som bör göras.

Men en sak vet jag, det kan inte fortsätta såhär,

folk vågar sig inte ut, det finns inte tillräckligt med mat,

250 000 människor har blivit hemlösa och över 600 personer har hittills blivit dödade.

Något är väldigt, väldigt fel!




Just de ja, det har jag ju glömt skriva. . . Det är nog tyvärr ingen ide att ni skickar brev hit ner för tillfället, folk här väntar fortfarande på sina julklappar och vi har inte fått någon post sedan innan jul. . .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0