Onsdagens demonstrationer

Demonstrationerna igår gick hyfsat lugnt till, om man jämför med vad vi hade förberett oss på. Igår hade fem personer i Kibera blivit dödade av kenyansk polis, folk hade hoppat på bilar och bränt lite, men värst var det i Kiusumu och Mombasa som ligger cirka 40 mil bortanför huvudstaden Nairobi (där jag är bosatt).  Jag vet inte riktigt vad medierna i Sverige säger för tillfället men det känns som de försökt vinkla nyheterna och visat det absolut värsta. Jag påstår inte att det är fel, men man får heller inte glömma av att visa andra delar av Kenya som inte märker av detta alls. Vi som bor på skolan har till exempel nästan inte märkt av någonting av demonstrationerna, ändå bor vi bara tjugo minuter från Nairobi där demonstrationerna skulle hållas.


Det ska vara demonstrationer även idag och i morgon så skolan fortsätter att hålla stängt för de som inte bor på internatet och vi fortsätter att stanna innanför murarna. Mig påverkar det inte speciellt mycket, jag är så glad att jag är här och sysselsätter mig med lite av varje. I eftermiddag ska jag spöa Jess på tennis. . . Det kommer nog bli precis tvärtom, men det gäller att gå in med rätt inställning åtminstonde.

Så fort jag vet något om läget uppdaterar jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0